Wydanie nr: 3 (181) MAJ 2019
ISSN 1643-0883 | RPR 1392












Pomnik Paderewskiego

Uniwersytet im.Adama Mickiewicza





Gmina Kleczew









Natalii Drukarnia Etykiej

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowe w Kleczewie













JAWI





































Wiosenna Gala - Era Jazzu w Poznaniu...

Poznań może stać się stolicą polskiego jazzu. Wszystko za sprawą Ery Jazzu, która po raz kolejny udowodniła, że jazz może mieć klasę elitarną, ale gromadzić szerokie rzesze publiczności. Aquanet Jazz Festival. Woda przemieniła się w wino. Na naszych oczach, a właściwie – uszach… od 12 do 14 kwietnia podczas wiosennej edycji kultowego festiwalu stworzonego przez Dionizego Piątkowskiego, a firmowanego nazwiskami nie tylko na świecie rozpoznawanymi, ale dla niego ważnymi.  Gala Finałowa Festiwalu należała do Rebekki Bakken. Scandinavian Touch of Jazz – bo taki był tytuł koncertu, poruszył niemalże wszystkie zmysły odpowiedzialne za poczucie spełnienia. Przekorny  charakter i osobowość jak muzyczny brylant. Osobista uroda i sceniczny wdzięk Rebekki Bakken. Norweska naturalność zelektryzowała polską publiczność. W muzyce klasycznej nazwalibyśmy to wysokim c. W jazzie – stylowością, która opiera się przemijaniu. Wystąpiła na jedynym koncercie w Polsce i pozwoliła poczuć się nam wyjątkowo. Pokazała, że kreacja sceniczna nie musi być manifestacją społeczną i polityczną jak np. w przypadku Elli Fitzgerald.

Rebekka Bakken śpiewa jazz, który ma styl jednak jego forma jest przebojowa. Podobnie ona sama - wie, że aby być uznaną za damę jazzu, nie musi zawsze występować w czerwonych butach na wysokich obcasach. Zresztą je zdjęła podczas bisu. „Lubię koncertować w Polsce” – stwierdziła. Publiczność wstała. To był koncert pełen pasji, gdzie nastrój feelingu artysty z publicznością był jak niewidzialny instrument, stojący gdzieś pomiędzy wyobraźnią a realnie bijącym sercem każdej osoby w Auli Uniwersytetu im. Adama  Mickiewicza. Większość utworów pochodziła z najnowszego albumu „Things You Leave Behind”. Jazz wzbogacony był o rumieniec folkowych nastrojów i klimat amerykańskiego  rhytm & bluesa oraz funky.

Wieczór wcześniej doświadczyliśmy spektaklu emocji ojczystych i międzynarodowych. Historia przestała rywalizować z teraźniejszością. To był Czas Komedy. To był Komeda odczytany na nowo – przez pryzmat młodości poznańskich artystów. Z biblioteki uczuć legendarnego kompozytora i pianisty, wybierali właściwe swojej wrażliwości fragmenty. Muzycy byli jak reżyserzy, którzy z dźwięków historii rozgrywali nowe sceny, filmy krótkometrażowe. Znali język dawnej epoki i jego wartości transponowali na oczekiwania współczesnego melomana. Dla osób, które przyszły z ciekawości, podarowali zaskoczenie. Dla wytrawnego słuchacza – refleksję, co jeszcze można odnaleźć z muzyce Komedy. Komeda & More… Poznańscy muzycy na czele z Piotrem Scholzem zaprezentowali impresje na temat Komedy, a nie tylko kompozycje Mistrza.

W drugiej części „Czasu Komedy” zagrało Radio String Quartet. Premierowa interpretacja Komedy w opracowaniu kwartetu wiedeńskich kameralistów, była innowacyjna lecz przepełniona szacunkiem do tradycji. Własne pomysły muzyczne i tożsamość kulturowa dźwięków były osadzone w klimacie przeżyć, które mają styl i autorski język. Tego też powinno się oczekiwać po obecnych artystach, którzy mierzą się z repertuarem uznawanym za klasykę. Jeśli się to udaje, to znaczy, że wykonawca jest artystą, a nie tylko rzemieślnikiem. Podczas drugiego wieczoru kwietniowej Ery Jazzu, to się udało. Warto zaznaczyć, że oba koncerty wpisały się w Rok Komedy, który został ogłoszony przez UNESCO. To był ewenement na skalę Polską – muzycy z Zachodu zostali namówieni, żeby zagrać Komedę, czego na co dzień nie czynią, skupiając się bardziej na swoim repertuarze.

Era zainaugurowała swoją wiosnę w klubie Blue Note w Poznaniu, który od 20 lat czuwa, aby jazz nie tylko żył, ale zmartwychwstawał w sercach słuchaczy – co istotne – nie tylko od święta, choćby z okazji zbliżającej się Wielkanocy. Afroïstic Trio – Afro Roots & Funky Jazz przybliżyło rytmy afrykańskie i funkowe w formie przystępnej dla kultury europejskiej. Amerykański basista, Reggie Washington, lider formacji, nie starał się zdominować scenicznych kolegów. Jak mawiają – „atmosferę pop-soul, rockowej energii, otwarcia na jazz, hip-hop, funky oraz modny electro-jazzu, nie  wspominając o sporej dawce afrykańskich przypraw” – dzielił umiejętnie z senegalskim gitarzytą i wokalistą Herve Samb’em oraz wirtuozem instrumentów perkusyjnych Ulri Yul Edorh’em. Charyzma, siła osobowości i kreatywność dialogu z publicznością – to były główne drogi ich muzycznej podróży.

Era Jazzu – Aquanet Jazz Festiwal. Takie wydarzenia domagają się bisu. A skoro do trzech razy sztuka… Nie – do trzech razy jazz… każdego z tych wieczorów byliśmy na podium.

Dominik Górny     


Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner


Oficyna Poetycka - Dominika Górnego...

Dominik Górny od wczesnych lat młodości zafascynowany poezją, sam dość szybko zaczął próbować swoich sił w tworzeniu poezji. Wkrótce okazało się, że ten młody Wielkopolanin jest posiadaczem interesującego talentu poetyckiego, że przedstawia sobą wyjątkową wrażliwość intelektualną i emocjonalną, a jego próby poetyckie spotkały się z życzliwym przyjęciem, zarówno u innych poetów jak i krytyków literackich. Dominik Górny wydał siedem zbiorków poezji, w tym „Poemat o moim Chopinie”. Zamieścił swoje wiersze w blisko 40 antologiach, w 16 językach. Wielokrotnie nagradzany m.in.: II nagrodą XXIX Międzynarodowego Listopada Poetyckiego.

Przedpremiera w teatrze cieni 

Teatr cieni
pierwsze słowa
skrzętnie skrywane
w kącikach warg
wychodzące
z foyer ciszy

Pierwszy rząd
na widowni już zajęty
ale ty przecież
chciałaś być
tylko na scenie

Ktoś cię obserwuje
w lożach świata
który coraz mniej 
światowy

bez kolejki 
wyprzedaje
po kolei
twoje słońca

Zachwyt zachodzi
bez udziału
woli nieba

Teatr cieni
nasze nie wszystkie słowa

Co zostanie po tych
których do siebie
nie powiemy?
Drugie lato...

Dominik Górny.

 


Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner



Witryna, na której się znalazłeś wykorzystuje pliki cookies, dalsze korzystanie z niej oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Tak, rozumiem